Hoe hoog zijn jouw abonnementskosten?

Uit onderzoek blijkt dat inwoners van de VS miljarden dollars uitgeven aan abonnementsdiensten. Jazeker, -miljarden- maandelijks. Dat gebeurt niet alleen in Amerika, in Nederland is het niet anders. UW abonnementen -zoals de krant, internet en- kosten slechts enkele tientjes per maand.  Helaas liggen de kosten opgeteld 183% hoger dan aanvankelijk verwacht.

Het bekende Waterstone Group deed een onderzoek onder 2500 consumenten. Dit onderzoek bestond uit drie fases:

Fase 1 Respondenten werd gevraagd hoeveel geld ze uitgeven aan abonnementsdiensten. De respondenten kregen 10 seconden om een schatting te maken.
Fase 2 Vervolgens gaven de onderzoekers enkele voorbeelden en vroegen om een nieuwe inschatting te maken. Hiervoor kregen de deelnemers 30 seconden
Fase 3 Tenslotte werden de deelnemers door 21 categorieën geleid om hun exacte maandelijkse uitgaven te bepalen.

De resultaten:

-Het gemiddelde van de eerste schatting was $79,74 per maand.
-De tweede schatting kwam uit op een bedrag van $111,61 per maand.
-De daadwerkelijke kosten voor abonnementsdiensten waren gemiddeld $237,33 per respondent.

Conclusie: de werkelijke kosten voor abonnementsdiensten liggen 197% hoger dan in eerste instantie veronderstelt. Ofwel, de respondenten geven $1900 per jaar uit zonder dit te kunnen verklaren.

 

Het “ik-zet-het-de-volgende-keer-wel-stop” syndroom

Automatische verlenging is in veel gevallen problematisch. Denk eens aan je sportschool abonnement; iedere maand betalen, want volgende week ga je echt beginnen! Helaas lukt het zelden om weerstand te bieden aan de comfort van je sofa. Opzeggen van het abonnement stellen we uit om het vervolgens helemaal te vergeten.

Bedrijven weten hoe de consument in elkaar steekt. Ze rekenen erop dat de consument niet genoeg gemotiveerd is om een dienst te stoppen. Marketingprofessor Larry Chiagouris: “Zodra mensen beslissen om een abonnement te annuleren, heeft het tijd nodig voordat ze dat daadwerkelijk doen. Ondertussen blijven de bedrijven facturen sturen. Onze traagheid kost geld.”

 

Een eenvoudige oplossing

De eerste stap is een inventarisatie van je abonnementen. Waarom? Omdat uit het voorgaande onderzoek blijkt dat mensen meer abonnementen hebben dan ze verwachten. Reserveer een uurtje om je abonnementen in kaart te brengen. Denk niet alleen aan maandelijkse abonnementen, jaarlijkse en kwartaal abonnementen worden gemakkelijk over het hoofd gezien. In het onderzoek van Waterstone werd een lijst met categorieën gebruikt. Deze biedt een handige leidraad voor je inventarisatie.

• Mobiele telefoonabonnement
• Internet en TV
• Film, Series en TV-services
• Muziek streaming
• Kleding abonnementen
• Diensten voor online en offline gaming
• Cloud opslag
• Beautybox abonnementen
• Online boekdiensten
• Beveiligingssystemen voor thuis
• Dieet- en fitnessapps
• Abonnementen voor kinderen
• Bewaking van identiteitsbescherming
• Digitale kranten en tijdschriften
• Papieren kranten en tijdschriften
• Webhosting
• Maaltijd-pakket diensten
• Lifestyle boxen
• Datingapps
• Wellnessapps

Zodra je de abonnementen duidelijk in kaart hebt begin je met schrappen. Gebruik je een dienst niet? SCHRAPPEN! Laat je niet verleiden door een eenmalige korting van de aanbieder. Bedrijven achter abonnementsdiensten bieden een flinke korting omdat ze erop rekenen dat jouw zeldzame moment van bewustzijn stopt. Ze hopen dat je in de daarop volgende jaren in slaap sukkelt en vrolijk het volle pond betaalt.

Weet je welke diensten je wilt behouden? Kijk dan of je niet teveel betaalt voor de dienst. Dit is in de kern wat Prettig Besparen doet. Wij verlengen abonnementen tegen betere voorwaarden. Dat kun je zelf doen mits je er voldoende energie in steekt (sommige aanbiedingen hebben echt adders onder het gras). Uiteraard staan wij klaar om u te helpen met raad en daad. Wij kennen de markt, beste aanbiedingen en onze dienstverlening is doorlopend. Ofwel, altijd de beste prijs voor uw abonnementen zonder gedoe.

 

Extra nadelen van ongebruikte abonnementen

Misschien heb jij het financieel goed en spelen de kosten van een abonnementen geen belangrijke rol. Toch is deze luxe positie geen rechtvaardiging voor onnodige uitgaven. De miljardair Richard Branson vertelde tijdens een interview dat hij bukt voor een dubbeltje dat op straat ligt. Deze man is bizar succesvol en zit echt niet verlegen om een dubbeltje. Belangrijker dan geld is de mindset van succes. Onnodige uitgaven passen niet in de mindset van succes.

Onnodige abonnementen gaan ook ten kosten van je opportunity kosten. Het bedrag dat je uitgeeft aan abonnementen kan vaak beter worden besteed. Beter is in dit geval voor iedereen verschillend en vereist een bewustwording van je doelen. Een financieel beleid dat beter aansluit op je doelen leidt tot het sneller behalen van je doelen.

Daarnaast is er het privacy probleem. Ondanks de komst van de AVG is het niet altijd duidelijk hoe bedrijven omgaan met gegevens. Het is geen geheim dat abonnementsdiensten een goudmijn zijn als het gaat om de verkoop van persoonlijke gegevens. Daarnaast zijn er hackers die maar al te graag toeslaan.

Tenslotte is er het chaoseffect: we zien door de bomen het bos niet meer. Er lopen allerlei abonnementen waar we slechts half bewust van zijn. Deze situatie leidt onherroepelijk tot chaos. Om dat te voorkomen is het verstandig om met regelmaat je abonnementen te controleren.

Wanneer is het genoeg?

 

Kom van de sofa en kijk is kritisch naar je abonnementen. Ben eerlijk naar jezelf en je portemonnee. Wat is noodzakelijk, luxe en wat mag er weg. Dit is een kwestie van doen. Weet je zeker dat je een abonnement wilt behouden? Kijk dan wat Prettig Besparen voor je kan betekenen. Wij kennen de markt, beste aanbiedingen en onze dienstverlening is doorlopend. Ofwel, altijd de beste prijs voor uw abonnementen zonder gedoe.

Publicatiedatum: 9 oktober 2018
Laatste wijziging: 7 november 2018