2015 ging Persgroep financieel voor de wind

Terwijl de Nederlandse economie kwakkelt laat Persgroep cijfers zien waar menig ondernemer jaloers op is. Persgroep is o.a. het moederbedrijf achter het AD, Volkskrant, Trouw. Daarnaast geven ze ook een groot aantal regionale titels uit zoals BN de Stem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, Gelderlander, Stentor, PZC en de Tubantia.

In 2015 groeide de omzet van de Persgroep met maar liefst 52% naar 1.3 miljard euro. De winst groeide in hetzelfde jaar met 49% naar 110 miljoen euro. Uit de jaarcijfers valt af te leiden dat meer dan de helft van de omzet en winst in Nederland is gerealiseerd. Dit maakt Nederland, met een gecombineerde printoplage van 1,4 miljoen exemplaren per dag, de belangrijkste afzetmarkt voor het concern.

Het geheim van de smit? De positieve resultaten laten zich enerzijds verklaren door slimme overnames van de Britse Mecom-groep (daar was de Nederlandse krantengroep Wegener onderdeel van) en het Deense Berlingske Media. Anderzijds is er een interessante groei van de Volkskrant en Trouw. Deze groei wordt gedeeltelijk verklaard door de populariteit van hybride abonnementen waarbij abonnee’s de krant op zaterdag ontvangen en van maandag tot vrijdag digitaal lezen.

Prettig Besparen

Prettig Besparen is er voor voor vaste abonnees. Wij vinden het niet correct dat nieuwe abonnees flinke kortingen krijgen, terwijl vaste abonnees meer betalen. Daarom bemiddelen wij namens vaste abonnees en zorgen wij ervoor dat deze korting krijgen. Wilt u weten wat u kunt besparen? Kijk dan op de
overzichtpagina.

Publicatiedatum: 14 april 2016
Laatste wijziging: 4 juni 2020