Regionale titels Persgroep en AD gaan samen

 

Dat regionale kranten van persgroep en het Algemeen Dagblad steeds meer op elkaar lijken konden wij reeds bevestigen. Persgroep heeft deze titels vanaf heden gebundeld in één onderneming, namelijk ADR Nieuwsmedia. De centrale redactie in Rotterdam verslaat het nationale en internationale nieuws voor het AD, BN de Stem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, Gelderlander, Stentor, PZC en de Tubantia. De regioredacties verslaan het eigen lokale nieuws.

De herstructurering gaat gepaard met een aantal inhoudelijke wijzigingen. Persgroep geeft aan dat er meer ruimte komt voor economie. Ook worden de logo’s zodanig gewijzigd dat naar de buitenwereld verbinding tussen de titels duidelijk wordt. Tevens worden een aantal nieuwe columnisten aangesteld.

Over de motieven van persgroep kunnen wij slechts speculeren. Het ligt voor de hand dat de wijziging is gedaan met het oog op kostenreductie. Zoals Persgroep zelf aangeeft gaan de acht merken van ADR Nieuwsmedia gezamenlijk campagne voeren met de thematiek ‘ADR komt dichterbij’. Dit is uiteraard veel efficiënter dan de voorgaande situatie. Enerzijds moedigen wij de verbeterde efficiëntie aan, zeker als de lezers daarvan profiteren. Echter, wij zien niet hoe de huidige lezers van deze wijziging profiteren. Een klacht die wij vaak horen van onze cliënten is dat (regionale) kranten meer en meer op elkaar lijken. Het is te hopen dat de Persgroep het onderscheidende vermogen van haar titels niet verloren laat gaan.

Prettig Besparen

Prettig Besparen is er voor voor vaste abonnees. Wij vinden het niet correct dat nieuwe abonnees flinke kortingen krijgen, terwijl vaste abonnees meer betalen. Daarom bemiddelen wij namens vaste abonnees en zorgen wij ervoor dat deze korting krijgen. Wilt u weten wat u kunt besparen? Kijk dan op de
overzichtpagina.

Publicatiedatum: 12 mei 2016
Laatste wijziging: 14 september 2017