ABN Amro: uitgevers later lange periode van misère achter zich

De zwaarste jaren zijn achter de rug, zo concludeert ABN Amro. De omzet van de uitgeversbranche ligt dit jaar voor het eerst sinds 2008 boven de nullijn. Kranten en tijdschriften doen het minder, maar ook daar lijkt het tij te keren.

De branche heeft veel last van de slechte economie, de leestijd daalt (het aantal jaren dat men abonnee blijft) en de concurrentie van internet neemt toe. Hierdoor zijn uitgeverijen sinds 2008 zo’n 30% van hun omzet verloren.

Digitalisering moet de branche groei brengen. Sinds de crisis in 2008 is de infrastructuur van de markt flink veranderd. Inmiddels bezit ongeveer 85% van de consumenten een smartphone en 70% een tablet. Het aantal volledige digitale krantabonnementen is sinds 2012 significant gestegen en bedraagt in 2015 13,1% van de markt.

De groei van digitale abonnementen lijkt te compenseren voor de jaarlijks krimpende oplage van papieren uitgaven. Prijs heeft daarin een doorslaggevende rol gespeeld, aldus ABN Amro. De bank maakt een vergelijking met de situatie in 2008. De prijzen voor digitale abonnementen waren toen significant lager ten opzichten van papieren varianten. Anno 2016 zijn de prijzen voor digitale abonnementen fors gestegen maar nog altijd goedkoper dan papier. Dit geeft aan dat de digitale markt volwassen wordt.

Sommige uitgevers kiezen ervoor om op prijs te concurreren. In 2015 steeg het aantal digitale abonnementen op het NRC Handelsblad met 50% (het hoogste percentage onder landelijke kranten). Dit komt door de zeer aantrekkelijk geprijsde introductieabonnementen. Concurreren op prijs lijkt een uitstekende strategie om het marktaandeel te vergroten. Echter, het is maar de vraag of deze nieuwe abonnee’s in de toekomst bereid zijn om het hoge reguliere tarief te betalen.

Prettig Besparen

Prettig Besparen is er voor voor vaste abonnees. Wij vinden het niet correct dat nieuwe abonnees flinke kortingen krijgen, terwijl vaste abonnees meer betalen. Daarom bemiddelen wij namens vaste abonnees en zorgen wij ervoor dat deze korting krijgen. Wilt u weten wat u kunt besparen? Kijk dan op de
overzichtpagina.

Publicatiedatum: 18 oktober 2016
Laatste wijziging: 14 september 2017